Не че Фейсбук загива, ама...

Скандалите около личните данни на потребителите в социалните мрежи

не може да останат без последици. Не е най-важното, че потребителите в света са утрепали пред екраните  15 % по-малко време през миналата година – това може да се тълкува и като особен вид умора. Технологичната революция е като всяка друга революция: изяжда децата си. Показателно е, че напоследък именно във Фейсбук се появи нова мода: Да се откажем от Фейсбук!

Не че Фейсбук ще умре, но все пак любопитно е да научим, ако това стане, кои биха били най-опечалените?

Първо на ковчега бели хризантеми ще положат политиците, бизнесът е на второ място. Именно Фейсбук беше основното оръжие на Русия да повлияе на президентските избори в САЩ – цел, която до преди десетина години би звучала безумно. В интерес на истината, Обама още преди години предложи законопроект за защита на личните данни в мрежата, но кой да го чуе – Конгресът не го прие. Сега, след като стана ясно как един Фейс може да се превърне в оръжие, трескаво се заприготвяха мерки.

Бизнесът – легален или недотам, буквално обикна всеотдайно Фейсбука. Там има милиони, милиони потребители с адреси, имена, рождени дати, любовници, пороци, оригинални идеи за крадене, лелеяни мечти за забогатяване или изцеление, приятели и приятелки, има формули за измами… Има всичко, от което се прави пари.

А на обикновения потребител взе да му писва от простотии, неминуемо и неотделимо свързани с технологията на виртуалното „сприятеляване”. Вирусно заразния ефект от такова сприятеляване вече дава резултат: колкото повече приятели, толкова повече „харесвания”, следователно повече кликвания, следователно повече пари. Какви приятели, какви пет лева? Впрочем – пет лева има, приятели няма.

Не че ще направим Зукърбърг и Гугъл безработни, ако се откажем от Фейса им; не. Гугъл и Фейсбук постепенно губят доверие, но на хоризонта изгрява нова комуникационна дигитална седянка: data economy. Потвърждава се подозрението, че дигиталната среда има качеството да се самовъзпроизвежда.

И при хората е така, ама социалните мрежи все повече се превръщат в мрежи, от които няма измъкване.