Дупница: Нека тук се пресичат пътища, а не партийни сметки!

На редовно заседание на Общинския съвет в Дупница на 30 март ще бъде представена докладна записка с особено значение.

Група съветници от „Обединен демократичен блок –СДС” ще внесат предложение Общинският съвет да изпрати Декларация до премиера, Народното събрание, ресорните министерства, областния управител на Област Кюстендил, Председателя на ЕК, Европейския комисар по транспорта, както и до премиера на Република Македония, в която се настоява трасето на Паневропейския коридор № 8 да мине през Дупница.

На специална пресконференция председателят на ОДБ-СДС инж. Костадин Костадинов изложи подробно съображенията на групата съветници и още в експозето си изрази надежда, че докладната записка ще бъде подкрепена от всички местни народни представители и общински съветници, независимо от партийната им принадлежност. Нещо повече – темата е толкова важна, че следва  да се очаква активна подкрепа и от страна на администрацията и на гражданството.

В докладната записка подробно са изложени икономическите и технически съображения, които определят трасето Гюешево – Кюстендил – Дупница – Костенец или Гюешево – Кюстендил – Дупница – София като най-изгодни варианти. Въпреки това, каза инж. Костадинов, засега се разглежда като последно решение трасето

Гюешево – Кюстендил – Радомир - Перник – Пътен възел „Даскалово”,

което предполага по-скоро политически аргументирани, отколкото стратегически или икономически съображения.

Не е необходимо да разглеждаме подробно картата, за да установим очевидното: най-лесното за изграждане трасе в перспектива би било и най-ефективно (Кюстендил – Дупница – Самоков – Костенец): то пресича съществуващата магистрала София – Кулата, давайки възможност за бърз транспорт по линията Гюешево – Гърция или София; осигурява връзка по най-прекия път с АМ Тракия. От гледна точка на Дупница, разбира се, този вариант ще гарантира на гражданите му дълготраен и много сериозен икономически и социален ефект, без това да накърнява интересите на съседни общини.

Всъщност град Дупница винаги е бил ключово кръстовище в посоките север – юг и изток – запад.

Покойният председател на Българското геополитическо дружество акад. Марин Деведжиев (1922 – 2016) през 2011 г. представи цяла научна разработка в защита именно на варианта в полза на Дупница. Той е категоричен: ако се избере жп трасе през Радомир, то се нарушава основно изискване за европейските коридори относно „геометричната права, радиус на завоите над 750 м. и допустими наклони до 15/1000”. В продължение на 15 години, казва акад. Деведжиев, се предвиждаше съществуващата Подбалканска жп линия да мине през София до Гюешево. Но още при първия проект „Гюешево – Радомир” стана ясно, че това е невъзможно, ако не искаме да нарушим параметрите на европейските коридори. Освен това, бидейки продължение на Подбалканската жп линия, от Радомир за Гюешево ще се движат най-малко 56 влакови композиции. По трасето обаче има два тунела – Гълъбец и Козница (5.8 км.), които не позволяват втори, успореден коловоз. И отгоре на всичко гара София и сега е свръхнатоварена и би било голямо изпитание, ако се добави и Коридор № 8. Тоест, трасето Гюешево – Кюстендил – Дупница – Самоков – Костенец косвено ще разтовари столицата, не се нуждае от прокопаването на тунели, ще внесе оживление в икономическия живот на региона и ще струва значително по-евтино.

 

 

 

В заключение: ” Правото трасе на жп съединението Кюстендил – Костенец е очевиден геополитически шанс за страната ни. Използването му коренно ще подобри не само териториалната структура на железопътната мрежа и териториалното устройство на България, но и това на

целия Балкански полуостров, по паралела, от море до море.

Предвид тези перспективни възможности, трасето на първия западен участък на Паневропейския транспортен коридор №8 следва да бъде утвърдено по южния маршрут – от Кюстендил до Костенец.” – категоричен е академик Деведжиев.

Ето защо е основателна забележката на инж. Костадинов, че мотивите за изместването на това трасе са по-скоро политически, отколкото икономически.

 

Народният представител от БСП за Дупница Валери Жаблянов заяви в интервю за Дарик, че премиерите на България и Македония Борисов и Заев на срещата си в Струмица са обсъждали вариант, който

отклонява Коридор № 8 през Струмица

и директно към АМ Струма, което изключва въобще варианта „Гюешево”.  „Това не е хипотеза, а реално обсъждан вариант. Магистрала Струма, свързана с отсечка през Струмица, е един доста добър инфраструктурен вариант за връзка между двете държави, т. е . вероятността това да се превърне в основната връзка въобще не е малка.” – каза Жаблянов. Той обаче пое ангажимент да заеме твърда позиция пред Министерския съвет и пред министъра на регионалното развитие в полза на варианта „Гюешево – Дупница”.

Междувременно се обърнахме към екипа в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, натоварен да работи по проекта на Коридор № 8, с молба да коментират позицията на  Жаблянов за варианта „Струмица”. Оттам заявиха, че не им е известно да е обсъждан такъв вариант. Такъв вариант не беше известен и на Галина Василева – директор на Дирекция „Координация на програми и проекти” към министерството. „ Не виждам и логика в една такава промяна, защото транспортните коридори свързват големите икономически центрове  по най-късите разстояния. Сегашното трасе, свързвайки Скопие със София през Крива Паланка и Кюстендил е възможно най- късото” – заяви в интервю за Дарик  Галина Василева.

 


Другият дупнишки депутат от БСП д-р Иван Ибришимов бе още по-категоричен. За мен друг вариант няма, заяви той за NEWS13.bg. Това наистина е надпартиен въпрос, това е шанс за гражданите на Дупница, това е възможност градът да заеме полагаемото му се стратегическо положение в страната и аз ще направя всичко възможно, за да го защитя.

Ако Общинският съвет в Дупница успее да мобилизира целия си административен, политически и обществен ресурс в името на тази цел, ако гражданите преодолеят инстинкта си за партийно противопоставяне и концентрират енергията си в една посока, целта ще бъде постигната.

Ако профукат времето си в самоцелни боричкания, не само Коридор № 8, но и щъркелите ще почнат да заобикалят Дупница.

Лазар Ильов